Brev:
Mad og spise selv
22. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Mad og spise selv
Hej Helen
Så er vi her igen med et par spørgsmål vedr. Katrine nu 10 mdr. korrigeret 9 mdr. Dit råd fra sidst om at skære ned på mælken virkede rigtig godt og Katrine begyndte at spise igen.
Nu har vi så et par spørgsmål vedr. hendes mad og igen om mængden af mme.
Vi følger faktisk mere eller mindre stadig din plan fra sidst (2 måneder siden) og nu tror jeg faktisk, at vi skal til at skære ned på mme igen. Jeg har ikke skåret ned endnu, da det svinger rigtig meget, hvor meget fast føde, hun spiser.
Vi gik i gang med rugbrød, som hun var glad for og var ret hurtigt i gang med kun at spise rugbrødshapsere til frokost.
Så fik hun diarre i en uge, hvor hun stort set intet spiste og siden da, har hun ikke været glad for rugbrød overhovedet. Jeg supplerer hende med grøntsagsmos, som hun er rigtig glad for. Men netop måske fordi hun ved, at hun også får mos, vil hun ikke rugbrød?? Skal jeg kun tilbyde hende rugbrød (bondebrød)?
Det skal siges at hun er meget glad for havregrynsboller i små stykker med smør, som hun selv samler op. Brød i det hele taget er hun meget glad for.
Grød er hun begyndt at sige nej tak til, både om morgen og om eftermiddagen og jeg mangler inspiration til et sundt alternativ.
Skal jeg begynde at lade hende spise sin mad helt selv? Lade være med at lave mos og kun tilbyde hende grøntsagerne i små stykker. Hendes pincet greb er fint.
Det virker lidt som om hun nogen gange bare siger nej til maden, fordi hun er bevidst om, at hun kan. Vi forsøger lidt at ignorere det og satser på, at hun nok skal spise, når hun er sulten. Vi forsøger også ikke at give hende for meget opmærksomhed, når vi spiser samt at give hende noget at lege med v. bordet. Måske skal vi også flytte hende fra hendes plads v. bordenden? Det virker lidt som et skråplan at give hende hendes mad andre steder end ved bordet for at få hendes til at spise.
Hendes rytme siger ca. sådan ud.
06 - vågner og får 200 ml. mme
8 - 8.30, morgenmad i form af øllebrød / havregrød, brødhapsere m smør
09 100 ml mme og formiddagslur 1-2 timer. Hvis hun har spise grøden til morgenmad, drikker hun meget lidt af mælken her.
11.30-12 Frokost, rugbrødshapsere / rester / grøntsagsmos, brød i hånden
13-14 (alt efter hvornår hun vågnede sidst) 150 ml mme og lægges til eftermiddagslur
16 Grød (som hun ikke gider), så jeg er begyndt at tilbyde hende havregrynsbolle m smør, som hun spiser ca. 4-5 små stykker af eller tilbyder hende noget frugt, som hun spiser lidt af.
18 Aftensmad - Grov grøntsagsmos m kød/kylling/fisk samt noget i hånden - brød m smør.
20 200 ml og i seng - sover til næste morgen kl. 5-6.
Det er en masser spørgsmål og jeg håber at du kan finde hoved og hale i det hele. Generelt er Katrine en super glad pige, som bare hygger sig og kun brokker sig, når hun er sulten eller træt. Så hun trives fint.
Tak for en super brevkasse og god sommer.
Kærlig hilsen
Birgitte og Katrine